....latfredag

Klockan är snart tolv, och jag ligger i soffan med den stora koppen kaffe i pyjamas- byxor och tshirt. Solen vrål-skiner och det är disk på bänken i köket. Ungarna sitter bredvid här i bara kallingarna och käkar taco-chips dom hittat i en låda. Hunden har inte varit ute och pinkat än, ingen har käkat frukost än. Jag boorde verkligen ta tag  i dagen nu....men

....ibland är det skönt med såna här "slö-dagar".  Det blev inte så sent i går heller var nog hemma vid ett, så jag kan inte skylla på nåt annat än att jag känner mig....lat idag.

funderar på om det är olagligt att strunta i solskenet och istället slänga upp fötterna på bordet och kolla på veckans inspelade glamour-avsnitt istället?

fast jag trooor det faktiskt ÄR mot lagen.  När solen skiner och fåglarna kvittrar och himmeln är blå, då ska man bli på ett hejdundrandes glatt humör, och dagen är inte lyckad om man inte har picnic eller är ute i trädgården och bökar, och att inte grilla....är snudd på ren oförskämdhet.

....det värsta är att jag känner mig själv tillräckligt väl för att veta att jag INTE kommer slänga upp fötterna på bordet och glo på glamour .......
inte förrän kvällen kommer i så fall.

jag kommer gå ut i köket och plocka i diskmaskinen, göra frukost till alla barn,gå upp och göra mig i ordning och  börja re med tvätten i helt vanlig ordning, kanske svära lite för att jag slöade så länge så halva dagen gått redan...

När jag gick i kognitiv-beteende-terapi, förra hösten, fick jag i UPPGIFT att under en vecka,
strunta i att bädda våran säng...

varför? jo för att  jag var så fast i mitt tankesätt med alla mina "måsten". Inte för att jag hade kliniskt rent hemma, jag är inte så bra på att städa precis,

men jag hade en TANKE om hur man MÅSTE ha det hemma. Jag gick runt och mådde jättedåligt om inte alla sängar var bäddade och disken undanplockad...rena golv och inga saker framme...

kognitiv betende terapi även kallad KBT , går ut på att utmana ens ursprungliga tankesätt, och styra in hjärnan i nya spår.

Att inte bädda sängen var en sån utmaning.

när en vecka gått, och jag lyckats strunta i att bädda sängen, skulle vi utvärdera!
 
Vi kom fram till att ingenting hände pga att min säng var obäddad.

Ingen människa kom hem och tyckte jag var en hemsk människa som inte bäddat.
Socialen kom inte och tog några barn för mig för att sängen inte var bäddad.
ingen ens kommenterade att den var obäddad....

- ärligt talat tror jag inte nån ens märkte det!

e
fter den veckan släppte mycket press på många plan. man tror så mkt, att det måste vara på ett visst sätt, men om man inte passar sig kan alla dessa tankar ta överhanden.

men om man ska försöka njuta av det liv man fått att leva, så kan man inte sätta upp en massa negativa tankeväggar och allt som MÅSTE vara för att man ska vara nöjd och glad...

jag har inte kommit dit hän än,
jag ÄR gladare om all tvätt är ren struken och upphängd/ inviken, allt är städat hemma, alla är duschade, rummen städade och trädgården nyklippt och fin.

Men det är åt helv....fel.

jag säger det igen ( till mig själv främst)

Tre friska barn, borde göra din dag fin om och om igen....en go sambo även han veterligen frisk. Du själv veterligen frisk...borde få dej att gå omkring i ett lyckorus mest hela tiden. Ett hem. tak över huvudet. en säng att sova i, mat i kylskåpet....on änd on.

så är det .
egentligen.

får man tipsa om en sida? det tänker jag göra : www.kreativinsikt.se

mkt fint finns det där!




Kommentarer
Postat av: Kerstin

ja...hurra...eller...?

2009-05-01 @ 12:30:21
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: gladmymlan

kära osloskånska,

skulle bara säga att jag har lite problem att kommentera din sida ibland, det blir nåt fel hele tiden. Det står" det gick inte bearbeta din begäran" eller nåt i den stilen. bara så du vet!!!!

kram kram

2009-05-01 @ 12:57:03
URL: http://gladmymlan.blogg.se/
Postat av: Kerstin

va?! vi som är så synkade annars! (tycker jag) faen.

2009-05-01 @ 13:18:56
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: Kerstin

..och så är jag ju jättenyfiken också förståss. vissa bloggar jag kommenterar får jag försöka ett par, tre gånger innan det funkar. så, pliiis..?

2009-05-01 @ 13:46:50
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: gladmymlan

ska bli bättre på att inte ge opp !!!!!!!!!!!!!!

2009-05-01 @ 17:05:28
URL: http://gladmymlan.blogg.se/
Postat av: marie

Åhhh, så bra skrivet!!!!

Satt här och nickade och log för mej själv..

Fasiken att man känner sej tvungen ibland med alla måsten,,, i nästa liv ska jag bli karl, de har inte lika många "måsten " som vi...

Nu ska jag sova gott

2009-05-01 @ 22:13:47
URL: http://mariekjerulf.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0