Bilar.

....det finns BILAR och så finns det förbannade j-a plåtburkar som utrustats med egen hjärna, som är programmerad till enbart ren skär jävelskap. Onda bilar helt enkelt.

en sån har vi.

Det började för några år sen, när lill-fisen var nyfödd och vi kände oss i behov av en säker trygg familjebil som skulle vara krocksäker, bra med utrymme, lite nyare och som vi kunde färdas i mellan vetlanda och båstad sommartid, och ev några trippar till stockholm med mera.

valet föll ( varför kan jag inte för mitt LIV begripa men mentalt hjärnsläpp är väl enklaste beskrivningen antar jag)
på en Ford Mondeo 01, med en v6 i kombi, rymlig, inte så många mil gången och såklart skulle den vara SNYGG med, och jag (dumma nöt) tyckte att en beige skinninredning och skinnklädsel, är ett MÅSTE. Det var MINA höga krav vad gäller bil.

Ett annat krav var att det var garanti på den, ifall nåt skulle hända, och då ville vi köpa via bilfirma.
Vi hittade drömbilen, i uppsala, och tyckte att den var perfekt för oss. vi fick en bra garanti på första 300 milen, men så mkt fel skulle väl inte detta fina exemplar ha....
hahaha....

tretton dagar efter inköp, mitt på e6an mot båstad en sen fredagskväll med tre hungriga barn i bilen. Dör hele bilen.
Det blev bärgning och hyrbil och pengarna rullade iväg som kalvar på grönbete.

den så från början trevliga säljaren till bilen förvandlades till en hel-idiot, och av någon garanti fanns inte ett spår...
38 tusen sköna spänn skulle kalaset gå på. Och kalaset skulle absolut ske i uppsala där vi köpt bilen....
fast vi blivit garanterade av säljare att vid problem lämna in den på närmaste auktoriserade ford-verkstad.
ord som betydde nada.

Efter åtta månader, och en hel massa turer via allmänna reklamationsnämnden, brev hit brev dit, hotfulla samtal hit o dit fick vi vårt fall godkänt och en ny motor satt i bilen.

Hm.

Nu har vi haft bilen i snart fyra år, och jag lovar att int en sak har förblivit orörd på detta AS. Han vet hur man djävlas. Han ser till att det blir punktering i värsta tänkbara läge, när jag är mitt ute på landet i full storm, och har glömt mobilen hemma och ska hämta barn inom en kvart...

han helt plötsligt bara dör i svängar så ratten låses så man inte kan styra,
han är ful
håller man på med den här bilen, då får man reparera samma sak si så där tre fyra gånger. vilket vi gjort med handbromsen. Den har väl kostat en elva tusen snart....
funkar den? näääää......

Dessutom är det bara idioter som har beige skinninredning i en bil när man har tre ungar en hund o en häst....lera hundhår tass avtryck o skit från golv till tak....

och vem fan skaffar en bil där bränsleförbrukningen är som på en grand voyager....jag bara undrar...
ingen ford på våran gård....
det finns nån som kommit på det uttrycket av en anledning liksom....

visst har våra andra bilar krånglat, det har varit bränslepumpar, motor ras, generatorremmar o annan skit som gått åt fanders,
men det är något SÄRSKILT med forden.
ett
Hat.
vi hatar varandra, forrden och jag, och vi har nog aldrig varit sams. Så jag är ju inte snäll mot den.
och han svarar med att tvärvägra öppna bagageluckan, dö på oberäknerliga platser när jag har bråttom, eller bara genom att helt enkelt STÅ där, på vår garageuppfart, allmänt ful och dum och trög...man blir så trött.

så nu SKA skiten bort. kosta vad det kosta vill. om jag så ska behöva skrota den för att slippa den.
bort bort bort.

glähjk.blärhk.

förresten, är det nån som vill köpa en bil? jag har en tillsalu bra köp nu-pris...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0