nävgröt selma lagerlöf och kräks...

..aha! jag är hemma välbehållen igen! och nu börjar jag må hyfsat okej igen. Drabbades av migrän på vägen hem, det i kombination med åksjuka  gör inte tjugofem mil trivsamma jag lovar! men med bra chaufförer som i snabb hastighet ändå kan svänga intill vägrenen och låta mig kräkas, shit the same om hele sverige glor, så gick resan bra!

här nedan först, kapellet på kyrkogården som var granne med Borgvattnets prästgård...coolt va?



och här en bild på mitt framtida hus, ett av träslotten i Skyttmon! underbart eller hur???



och skylten till Prästgården, mysig va?



Igår styrde vi kosan mot en av tjejernas far, där vi skulle inkvarteras. Vi sa hejdå till spökena, men köpte spök-pinnar (såna där visare som man kan söka energier mer så nu kan jag leta spöken hemma) och skrev i gästboken att vi snart är tillbaka, en mörk ruskig höstnatt tänkte vi oss...

Hur som helst bodde pappan i värmlands djupa skogar och efter många stopp på diverse matställen dammiga cafeer och antik-affärer/ loppisar, och en enormt lång ensam resa genom Härjedalen där det uppenbarligen inte finns människor än,
så kom vi fram till Stöpafors ca 60 mil och tio timmar senare...

väl där fick nån (säkert jag) den brillianta iden att åka till Norge när vi ändå var nästan där. Jag har ju inte varit i Norge och en av tjejerna tyckte att det var ju självklart, vi sticker dit klockan sex i morrn...

Klockan sex nånstans hoppar fem sömndruckna tjejer in i bilen och drar iväg till norge....stannar lite innan för gränsen, tar lite kort och är väl där i sisådär tio minuter, sen åker vi hem igen! en o en halv timme tog resan, men fan, vi hann med tolv landskap och två länder på fyra dagar! Inte illa va?

efter Norge stack vi hem till fars-gubben igen (världens historieberättare) och åt frukost, sen tog vi bilarna och drog iväg upp på Klätten, ett slags berg Tossebergs-klätten, som Selma Lagerlöf omtalat i Gösta Berlings saga. Och på tal om Selman, så blev det liksom självklaart att vi skulle till Mårbacka, utanför Sunne...först skulle vi bara till en bonde med lite fina ardennerhästar, varav en fått föl....

mårbacka hade fik (såklart) och några ilskna tanter, och en vacker trädgård och goa kakor....

....ja ni hör ju hur resan gått, full fart framåt, vi har skrattat så tårarna runnit, vi har sjungit, fikat ,festat, fått ont i ryggar, magar, huvuden och ben, jagat spöken, badat käkat på konstiga dammiga gamla ställen och tja.
helt enkelt haft en av dom bästa resorna någonsin!!

det enda vi missade/ inte hann med, var att käka nävgröt,en slags gröt dom kokade till skogskarlarna att käka, så torr att den dammar och man kan ta den i näven, därav namnet Näv-gröt! gjord på ströd-mjöl eller vad det nu hette...men vi käkade i alla fall sträd-mjöls-kaka på Mårbacka, så lite smaken kände man kanske. Nävgröten ska visst käkas med fläsk...hm vet inte hur gott det är, men prova skulle jag gärna gjort!


syn då bara, att jag fick sån skit-migrän-känning i Måracka, och sen blev det värre och värre och sen kräktes jag då som sagt hej vilt...

inte kul

Nu är jag hemma igen, hunden är lycklig, barnen är lyckliga, sambon är lycklig, och min huvudvärk har börjat släppa och jag känner mig väldigt många erfarenheter rikare, och för tillfället väldigt glad med!

tack kära svägerska och co för ett härligt spökligt skrattigt äventyr!
 
och Norrland, förlåt.
jag har sett lite ner på dej, tyckt att "upp" vem fan åker "uppåt" landet, när man kan komma ända te italien om man kör neråt istället....men näää fy på mej. Norrland var underbart vackert, magiskt trollskt, och inte EN ENDA mygga har bitit mig, fan jag har inte ens sett dom!

fantitastiskt eller hur?

natti natti från en trött spök-jägar-mymla som jagat färdigt för den här gången!

Kommentarer
Postat av: Blomman

Men hur gick det sen? Tittade fram något spöke på natten efter föra bloggen?

2009-07-02 @ 07:25:15
Postat av: Mette

Tack för en härlig resesummering.

Väldigt vackra kort.Visst är det ibland nödvändigt att komma hemifrån?Man uppskattar det ju dess mer

när man kommer ham igen.

Kram Mette

2009-07-02 @ 08:22:00
URL: http://finnotto.blogg.se/
Postat av: gladmymlan

blomma: vi gick runt i alla rum och kände efter energier, och i det gula rummet var en man, som hade sin döda fru där, och det var liksom "deras rum" och där hade sanna sett konturerna av nån som lade sig på sängen...i gråterskornas rum hade en tjej trott jag legat och sovit med, men jag var ju nere hela natten spooky..



inget hände för mig. men man kände såklart att det var folk där, och vi körde en seans på natten och frågade frågor och dom verkar vara där frivilligt...vi kommer garanterat åka tillbaka, även om inga spökerier inträffade, men jag tyckte om själva atmosfären där, hemtrevligt, men kanske inte så att man ville gå runt själv i huset. jo kanske jag då. rekomenderas i alla fall!!!

2009-07-02 @ 11:38:37
URL: http:// gladmymlan.blogg.se/
Postat av: Kerstin

Mne om du var i Norge-varför ringde du inte??!

2009-07-02 @ 17:17:29
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: gladmymlan

jag ville så jä...gärna jue!!!! men där i finnskogon vid kongsvidden eller vad det hette fanns ingen täckning

sorry och skit.

men norge var ju väldigt vackert...misstänkt likt sverige men ändå såg man på träna att dom var norsk!!!

2009-07-02 @ 18:10:32
URL: http://gladmymlan.blogg.se/
Postat av: Birgitta

Härlig resa, förutom kräket & migrän :-)

Har lagt till dig i min länklista, jag ser framemot att bli din nya bloggvän <3

Ha en fin sommarkväll!

Kram Birgitta

2009-07-02 @ 20:32:25
URL: http://birgittagh.blogg.se/
Postat av: blomman

tro du jag bli sugen på att åka dit nu?? att jag blev..

2009-07-03 @ 01:17:50
Postat av: Ulrika

Det gula huset var ju helt underbart. Säg till när du flyttat dig så kommer jag med flyttgröt eller annat lite mumsigare kanske..



Sen är det ju härligt att du gillade Norrland ;) det gör jag med, och det är ju tur eftersom jag bor där, i Norrbotten t.o.m.

Här har vi också spökhus (om du vill veta), myggor har vi också men dom finns ju överallt.. inte så mycket på vår ö tackocklov..



Och på myrar där är dom i miljontal, men vem fan vill ut på en myr??? ;)...inte jag!!

Kram!

2009-07-04 @ 11:07:39
URL: http://ulrikasyr.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0