det är ju så lätt...

....tur man har en helårs-prenumeration på Amelia....saken är ju biff! om man går ner fyra kilo på två veckor, borde jag  (okej jag är inte världsbäst på matte men ändå) gå ner åtta kilo på fyra veckor, och tolv kilo på sex veckor.....



så jag kan ju luuuugnt sitta här i soffan med både läsk och smågodis, OCH ha käkat tårta i två dagar...jag menar, sex veckor innan semestern så ska jag bli seriös och göra som Amelia säger...
problemet löst.

så nu över till dagens händelser.
jag höll i en vattenslang hela dagen...

saker som en kyrkvaktmästare får höra minst femtontjugo gånger om dagen:
- nu är det skönt att jobba som vaktmästare va, när det är så fiint väder.

den kommentaren samt  om man vid något event eller tillställning blir tillfrågad vad man jobbar med:
"-va, är du DÖ grävare, gräver du gravar då? får du se mycket ben då? har du fått nån skalle nån gång?"

den med att det ska vara så bra att jobba ute i solen är väl en man tycker är tröttsam, men det är ju en sk "ice-breaker" och de anhöriga som kommer till kyrkogården vill väl säga nåt till vaktmästaren antar jag för att vara sociala.

För den delen ÄR det ett fantastiskt jobb, mycket fina människor träffar man, måånga livsöden och otäcka olyckor eller arbetsamma strävanden får man höra om, och det är ibland hur intressant som helst.

Sen finns det många snälla tanter och farbröder där ute i världen som brukar komma till oss med ex nyplockade plommon, äpplen, semlor ( vilket jag gillar skarpt) en gång när jag kom till jobbet stod där elva semlor i kylskåpet...och jag var ENSAM på jobbet den dagen...kan lova jag var stinn sen. ( nää jag käkade inte ALLIHOPA men hade gjort om jag bara klarat av det)
sju sorters kakor, och nygjord blåbärspaj är andra saker som vi blivit bjudna på av trevliga människor ute i bygden.

Men jag har även hört andra historier, vad de gamle kyrkväktarna blev bjudna på av alldeles för gamla damer och gubbar, som för länge sen tappat greppet om hur länge grädde kan stå i kylskåpet innan den blir för gammal,
som för länge sedan tappat synförmågan att bedömma när de kokta äggen dom sparat blivit håriga, och där färgsinnet försvunnit med ungdomen, och osten som serverats varit grön. helt grön...
...och där kyrkvaktmästarna i hyfs och god ton, satt fint vid bordet och vackert fick äta det som bjöds...Allt annat vore ju oförskämt eller hur?

..så jobbet ÄR mysigt. ibland.

och JA man får väl såklart upp ben o skallar och annat, men de petas vackert ner igen. och NÄ vi krossar INTE kistor med skopa eller sånt otyg. jag förstår inte resonemanget kring det,
man bör nog vara lite makabert lagt om man tycker sånt är kul. Sen att gravarna sjunker  och man får fylla på jord, det är ju bara helt naturligt, och en del av ens arbete. märkligt det där med kistkrossning. märkligt och otäckt.

nu ska jag göra ett nytt försök att lägga mig i sovrummet och kolla på ghostwhisperer avsnitten, igår tog det väl tre minuter in i programmet innan jag snarkade så väggarna skakade där inne....





Kommentarer
Postat av: Kerstin

hur kom du på det jobbet? fint att du trivs!

2009-04-24 @ 23:13:19
URL: http://osloskanskan.blogspot.com
Postat av: gladmymlan

hihi, ja du det var inget jag kom på. Jag var arbetslös en gång, och då ringde en gubbe som läst i mitt papper på arbetsförmedlingen och vill jag skulle hjälpa till o plantera lite penseer på en kyrkogård...det skulle vara i två veckor...nu har jag jobbat innom detta i fem år, först som säsongare sen som fast anställd. ett mkt märkligt arbete, mycket märkliga arbetsuppgifter ibland, men det absolut bästa jobb jag någonsin haft. man kan nog inte vara mer "Fri" än så här på en arbetsplats. Sen som sagt gillar ju jag döskallar och gravstenar (tycker stenarna är jättevackra) och så är jag ju spökoman. så det är ju ett passande jobb hihi

2009-04-25 @ 09:55:01
URL: http://gladmymlan.blogg.se/
Postat av: Bianca

Kan du inte berätta lite vad dieten går ut på, den som det står om i Amelia, jag bor i Oslo och har inte chans att köpa tidningen själv! Säg till om du bestämmer dig för att "avslöja" -4kg på 2 veckor. hehe

2009-04-25 @ 10:11:06
URL: http://biancaioslo.blogg.se/
Postat av: gladmymlan

hihi ja kan försöka göra det sen, fast jag misstänker att även den dieten som så många andra går väl ut på att man ska äte mindre och motinera mer...

2009-04-25 @ 10:49:11
URL: http://gladmymlan.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0