ännu ett härligt bad-kort...

märks det att jag börjar få sommar-abstinens redan??? och ps för att klargöra, nej det är INTE jag som tagit kortet, jag är inte så bra på kort som ni vet....men sambon är, det är så gulligt när lill Moni ska bada men det nog är lite
kallt för honom!



Moni, det är hans tvärtom-språk för simon, han kallade sig själv moni nästan ett år.  nu kommer jag inte ihåg hans tvärtom-språk men jag minns han lyckades vända på de allra flesta ord, ganska finurligt!

Sen var det väl hur gulligt som helst, för han tyckte/ trodde alla ord slutade på -or. som exempel döskallor eller böckor.  Och han blev tvär-arg om man sa något annat än fyrkanta, man fick INTE säga fyrkant. det HETTE fyrkanta.

han är bara tre år, fyller fyra i juli, men började prata tidigt. världens enklaste barn. Borde jag fattat redan när han låg i magen, och bara var lugn...sen föddes han, och chillen och jag sprang omkring som yra höns på BB, men Moni bara låg där o tittade. skrek inte. sov inte.
iaktog VÄRLDEN han kommit till....

sen har dom här tre åren varit en ren barn-lek...sover hela nätter, är trygg och enkel, käkar som en häst och gör allt enligt regelboken....

tror det handlar om lugn.
att man med tredje barnet blir lite lugnare till sinnet.
..att man inte går i taket om barnet råkar skrika.
....att man inser att barnet kanske helt enkelt bara är på skrik-humör, och att det faktiskt inte gör nåt om det skriker en stund om det nu har lust med det.

när förste kom, så var jag väl näst-intill-hysterisk....vilket ledde till att ungen inte sov mer än 20 minuter i sträck de första tio månaderna.
jag var väl ett dygn eller något ifrån att börja ge ungen sömnmedel (ja bvc skulle skriva ut det för att vända på hela sömnsituationen faktiskt)
....natten innan vi skulle börja med den medicinen, sov store-sonen i fyra timmar isträck.
...och jag trodde att han dött i plötslig spädbarnsdöd, eftersom han inte gjort ett ljud ifrån sig på 4 timmar...
helt hysterisk.

mellankillen som har adhd, har hela tiden kört sitt eget race. gjort saker på sitt sätt, när HAN vill, och hur han vill. ända sen han var nyfödd.
andra barn gillar att åka vagn...-inte Ludd.
andra barn gillar att leka med bilar.-inte Ludd.
andra barn gillar att somna i mammas eller pappas famn..-inte Ludd.

om ludd ska sova, skulle han sova i SIN säng, med sin snuttefilt, i SITT rum.
det skulle vara tyst. jag fick inte sjunga eller hålla på.
som spädbarn och ända tills nu, har han ALLTID gjort saker på sitt sätt...
och jag förväntar mig storverk av honom! tror adhd: n och aspergers är en välsignelse på nåt vis för honom,
han må stimma, men inget stoppar honom, inget är omöjligt och han har helt underbara ideer...vi är vääldigt lika och samtidigt väldigt olika.
 
snart fyller stor-killen tio år, om två dagar...och om tre dagar fyller mellanpojken 8 år....så det blir kalas på kalas, för gudarna ska veta att det krävs två kalas på två dagar  även om dom råkar fylla dagarna efter varandra...det ska inte slås ihop nåt, det är super viktigt med egen födelsedag....

nu ska i varje fall jag tralla upp te sängen och kika in en ny film mitt snälla ex kom med igår.
natti natti !

Kommentarer
Postat av: Daniel

Snälla kom sommar kom. Då ska vi bada. Och då ska gossen å alla i vattnet!

2009-04-23 @ 12:40:18
URL: http://danielfagerholm.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0