GOD JUL

Ja då var julen (nästan)över för den här gången... en lite annorlunda jul kanske, mestadels eftersom vi hamnade i vinterkräksjukans grepp dan-före-dan-före dopparedan. Det blev lite panik när vi inte handlat klart julklappar eller något alls, och vi låg och varken kunde titta åt höger eller vänster utan att kräkas (förlåt)...

så tisdagen användes till att (förlåt sverige) ränna runt på stan i jakt på sista klapparna (vilken idiot man är egentligen) på väldigt skakiga ben, och utan att någon som helst hänsyn tagits till 48 timmars (eller är det 72)-regeln om att hålla sig från folk o fä efter en sån där mag-pärs.

till mitt försvar kan tilläggas att jag tänkte att inkubationstiden innan man blir sjuk är 48 timmar ca, och då har alla hunnnit fira julafton och är trötta på julmat o ligger bara och glor på någon dålig film på trean fast klockan bara är tre, och då är inte magsjukan såå hemsk (gud vilken lögn men ändå)
 
I JÄMFÖRELSE
 
med att jag stannar hemma, struntar i dom sista julklapparna, och jag får sitta på julafton och skämmas inför släkten  för att jag ALLTID är den som är ute i sista sekunden med klappar medans dom andra varit duktiga o minsann köpt klart ALLA sin klappar i september....

Nåväl

eftersom hela det här inlägget redan dryper av magsjuka, kan jag tala om att min gode vän julstämningen fick darriga ben o sprang i väg när de första symptomen uppträdde här hemma, och därför har jag kunna spela "o  helga natt" med tommy körberg på högsta volym och jonglera med pepparkakor och rimmat på klappar i all evighet, jag har inte fått "den där" julkänslan ändå.....

JO lite när alla julklapparna var utdelade och jag satt där lycklig med min lilla ROSA MINI-PC min snälla sambo köpt till mej i julklapp, och tittade på mina små barn som satt där djupt insjunkna i sina nintendo ds lite, wii-brädor och data-chosan....och sambon förnöjt pillandes på sin bil-navigator och allt var frid och fröjd och då var det faktiskt liiiite julkänsla i ett par sekunder i alla fall....innan jul-ångesten kom med sitt fula tryne. som den alltid gör.

DÅ sitter jag plötsligt och har nära lipen och tycker att jag skulle njutit mer i december, skulle bakat mer pepparkakor, spelat mer julsånger, kanske någon annan än tommy körberg, kanske gjort äggtoddy, som jag aldrig smakat men alltid velat, borde gjort mina egna julgrupper istället för att köpa den där fula jul-enen till mormor på maxi, kanske skulle satt upp dne där ljusslingan längs hela huset som jag tänkt i flera år men varit för lat för att göra i slutändan, och skulle definitivt gjort den där goda bayleys-tryffeln som tog lång tid att göra men ack så god att äta, och proffsig...allt kommer över en och det känns liksom lite  ja vemodigt...

MEN det är ju även DET en del av min jul.
 
för de där tankarna kommer varje år efter julklappsutdelningen...och jag lutar mig tillbaka och tänker att NÄSTA ÅR då ska jag minsann odla mina jul-enar till släkten själv, jag ska bygga en julbock av träpinnar o klä in i granris och tusen lampor o den ska stå där o vara snyggast i kvarteret, nästa år ska mina barn få MINDRE julklappar...jo men visst ...jag ska baka mer, vara ute i god tid, storstäda bra länge innan.......det vet jag ´redan nu inte kommer hålla...DOCK tror jag nog att en sak ak bli ändring på. jag ska vara VÄL  förberedd med vitpepparkorn, ska ha handlat alla klappar klart till fem dagar innan jul, och ha all mat handlat till fem dagar innan.

om vinterkräksjukan skulle få för sig att göra en årlig återkommande visit hos oss kring jul ska åtminstone jag vara väl rustad!

nu laddar jag om...snart är det nyår jippikayjeej!
god jul


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0