en bra dag

En bra dag, rättare sagt, en bra helg, har vi haft det i familjen.
min lille bokstavspojk  är ganska ojämn, man kan inte vet om han vaknar på rätt eller fel sida. Det kan vara dagar, som är helt exakt likadana, inget är förändrat eller annorlunda, och en dagen vaknar han och är på ett bra humör, tillmötesgående och hjälpsam och trevlig.

Nästa dag vaknar han och börjar dagen med att bara skrika rakt ut ett tag, bråka lite om kläder, jaga hunden och sen väcka hela huset utan pardon.

man vet aldrig. men´, just den här helgen har varit lugn. vi har inte gjort något särskilt, minstingen fick ju hög feber och hemsk hosta så vi har bara gjort korta utflykter och sen hem, medans en av oss vuxna varit hemma med lillen.

Vi har gett upp att städa adhd-pojkens hädan efter kallad L. :s , rum. Det GÅR bara inte. Han har så otroligt många projekt på g. Han bygger hemliga avancerade maskiner med hjälp av kartonger, tre fyra rullar tejp, stek-trådar och tidningspapper. Det är sådana väldigt viktiga maskiner som styrs av en jätte diamant (som förövrig i verkligheten är en glasdekoration jag hittade i ullared för 14 kr, formad som en diamant...)

ganska kul, det är verkligen genomtänkt alltsammans, med alla trådar som är energistyrda, men samtidigt har jag nu inte längre möjlighet att ta mig in i klädgarderoben, för den är "intrådad"

för att städa hans rum krävs mkt förberedelser, man kan aldrig veta vad som är skräp och vad som är livsviktigt. I hans värld kan en ihopknycklad pappersboll, vara den viktiga länken i hans byggande.

jag anser att det är viktigt för barn att ha en fredad plats som är deras, och endast deras, så hans rum får se ut som det gör. sen städar vi så gott det går, och då med hans godkännande.

jag vet själv när man var liten´och mamma städat rummet medans man var i skolan, inte kul alls. alltid var det något som var slängt som man velat spara.

Dock satte jag stopp för hans byggande när han tagit el-tejp och tejpat för totalt hela sin dörröppning, så vi inte på någotsätt kunde ta oss in, eller för den delen han, ut. då fick vi ta en disskussion om var han får tejpa och inte.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0