min lille gos...

från i somras...han blir alltid bra på kort killen....
vi har haft ett par dagar som varit bra, jag har ju gått en kurs i adhd, r.s olika strategier för att hantera adhd så att det blir så bra som möjligt i familjen. Bland annat fick vi lära oss hur enormt viktigt det är med positiv förstärkning. Barn med adhd får ju så ofta skäll och tillsägelser, så det är om möjligt ännu viktigare att man kommer ihåg att verkligen förstärka positivt, även små micro-saker som man tycker fungerar.




jag har försökt att anamma detta tänkande så mkt det går, och jag är förvånad över resultatet. jag trodde nog att han skulle "se igenom" mitt beröm och ta det som fjäsk och tom kanske bli sur, men där hade jag fel.

Han köper beröm-biten med hull och hår, och om jag använder ord som "stolt" blir han näst intill mallig... jag berömmer ett visst beteende som jag vill se mer av, och ignorerar det beteendet som jag vill ska upphöra.  Lättare sagt än gjort, man får se mellan fingrarna med sånt man normalt sett reagerat på, med kanske skäll eller annan tillsägelse, inte så lätt alla gånger....

Nu går jag medvetet in och SER en situation, där han håller på med något jag inte vill, och ignorerar det.

Att man jobbar på det sättet, det är ganska enkelt, eftersom man inte orkar ta ALLA konflikter som uppstår, och man orkar inte tjata hela tiden, det är inget kul liv för varken honom eller mig. Sen är det bara så mkt info som han orkar ta in...för mkt regler blir bara surr i huvudet på honom.

....OCH om man har för många regler, kan det lätt hända att man inte orkar vara konsekvent, och sådant är dom flesta adhd-barn och för den delen andra "vanliga" barn, nästintill allergiska mot....
har man sagt en sak, ska det vara så. basta. hellre FÅ regler som man kan hålla, än många där det finns risk att man inte följer reglen fullt ut.

hur som haver har vi arbetat med positiv förstärkning mkt och det verkar vara något som fungerar för honom, härligt. Så vi har haft en period där allt varit så mkt bätte och HAN har varit mer harmonisk med tycker jag.


I

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0